Työuupumuksista
puhuttaessa ja lukiessani aiheesta kirjoituksia olen usein törmännyt
suorittamisen teemaan. Liiallisen suorittamisen sanotaan olevan yksi merkittävä
syy työuupumuksen taustalla ja siihen liitetään usein perfektionismi,
tunnollisuus ja viimeiseen asti huolitellun työjäljen varmistaminen, kymppien tavoittelu.
Kaikki suorittajat eivät kuitenkaan ole perfektionisteja ja suorittamisessa
itsessään on usein kyse muustakin kuin toiminnan lopputuloksesta. Suorittaminen
on opittu tapa, jolla harhautetaan huomio ja pidetään itse sen verran
kiireisenä, ettei ole ymmärrystä, halua tai aikaa kohdata omia todellisia ongelmia.
Suorittaminen onkin usein pakokeino ja väylä tukahduttaa omia tunteita. Se on
läheisesti yhteydessä tyytymättömyyteen, sillä usein suorittajalle ei riitä
mikää. Mikään määrä suorituksia ei tyydytä suorittajan sisällä olevaa tyhjiötä,
jota virheellisesti pyritään suorittamisella täyttämään.
Mistä suorittaminen voi johtua?
Elämme hyvin työkeskeisessä yhteiskunnassa ja meille muodustuu jo lapsena kuva työn merkityksestä. |
Kuten
taipumusta miellyttämiseen, myös taipumusta suorittamiseen voi tarkastella
opittuna käyttäytymismallina, jonka juuret juontuvat usein lapsuuteen. Lapsi
oppii vanhemmilta työnteon mallin ja aistii herkästi sen, miten vanhemmat ovat
suhtautuneet työntekoon ja tekemiseen. Työn puute on voinut lisätä perheessä
koettua huolta tulevaisuudesta ja aiheuttaa erinäisiä liitännäisseurauksia
kuten talousongelmia, päihdeongelmia ja mielenterveyden haasteita. Puhe työstä
on voinut olla negatiivista ja työstressi on voinut valua koko perhepiiriin
lastenkin kannettavaksi. Toisaalta vanhemman työ on voinut lapsen omien
tulkintojen mukaan mennä hänen tarpeidensa edelle esimerkiksi pitkien
työpäivien tai vähäisten lomien myötä, ja siten lapsi on paitsi pettynyt
vanhempaan myös kiinnostunut siitä, mikä on häntä tärkeämpää. Erilaisia
skenaarioita on lukemattomia, mutta yhteistä niille on se, että lapsi voi alkaa
kompensoimaan rakkaudettomuuden kokemuksia keskittämällä huomiota kasvavissa
määrin koulunkäyntiin ja mahdollisiin harrastuksiin. Toimintaa vahvistaa
entisestään se, jos se johtaa palkitsemiseen eli vanhemman kehuihin ja saatuun
positiiviseen huomioon, sillä tällöin lapselle vahvistuu kuva siitä, että rakkautta
saadaan tekemisen kautta.
Myös
suomalaista yhteiskuntaa voi sanoa suorituskeskeiseksi ja tehokkuutta
arvottavaksi, työkeskeiseksi. Luterilaisen työmoraalin myötä ahkeruutta ja
reippautta tavoitellaan ja ihminen arvotetaan sen mukaan, mikä hänen asemansa
työmarkkinoilla on. Koulujärjestelmässä lapset sosiaalistetaan yhteiskuntaan ja
painopisteet opetettavien aineiden suhteen vaihtelevat eri aikakausina
työmarkkinoiden tarpeen mukaan. Yhä nuorempien odotetaan tietävän sen, mitä he
haluavat opiskella ja, mitä ammattia harjoittaa. Työelämästä pudonneita
aktivoidaan ja julkisuudessa heitä moititaan laiskoiksi tai elämässä
epäonnistuneiksi. Mielenterveys on valjastettu osoittamaan työkykyä ja
vapaa-aika palvelemaan työstä palautumista. Eläkeläisiä kannustetaan
ylläpitämään terveyttä ja toimintakykyä eläkeläisen jaksamiseen räätälöidyn
osa-aikatyön muodossa. Yhteiskunta lähettää siten kaikenikäisille ihmisille
signaaleja siitä, kuinka keskeistä työ ja työelämä on.
Meitä myös kasvatetaan sisukkaiksi ja suomalaisten yksi tärkeimmistä luonteenpiirteistä, sisu, onkin erityisen soveltuva työelämän tarpeisiin – kukapa suomalainen ei haluaisi olla sisukas? Sisulla varusteltu yksilö on aikaansaava ja valmis puskemaan läpi harmaan kiven. Kohtuullisuus olisi tämänkin hyveen kohdalla suotavaa, sillä liiallisen sisukkuuden voi nähdä synonyymina työuupumukselle kuten Liisa Uusitalo-Arola Uuvuksissa teoksessaan esittää. Omalla kohdallani liiallinen sisukkuus ohjasi työuupumukseen johtanutta työsuhdettani siten, että en halunnut luovuttaa, vaikka kaikki merkit viittasivat siihen, että työsuhde oli ongelmallinen huolimatta siitä, miten sisukas tai sisuton olisin ollut. Ajattelin välttäväni uupumuksen vain painamalla entistä kovempaa ja sisukkaammin – sisuuntuvani oikein huolella. Pidänkin sisua nykyisin kohtuudella käytettynä positiivisena asiana, mutta liian hallitsevana piirteenä sisu on omiaan hyvinkin tuhoisalle, jopa masokistiselle käytökselle.
Sosiaalinen media ja suorittaminen
Sosiaalisessa mediassa on paljon hyvää, mutta se voi olla yksi tekijä, joka kannustaa suorituskeskeiseen elämäntapaan. |
Viime
vuosina kiihtynyt sosiaalisen median suosio on myös omiaan altistamaan
käyttäjiä yltiölliselle suorittamiselle. Seuraajien määrän voi nähdä
korreloivan suorittamisen kanssa: mitä enemmän ja mitä mielenkiintoisempaa
sisältöä yksilö tuottaa, sen todennäköisemmin hän saa lisää seuraajia.
Toimintaa ei välttämättä ohjaa mielekkyys, vaan se pelkistyy seuraajien määrän
kasvattamiseen ja yhä näyttävimpien tempausten toteutukseen. Seuraajamäärien
kasvu taas mahdollistaa toiminnan jatkumisen ja kasvattamisen. Seuraajien
näkökulmastakin tämä on loogista, sillä onhan se koukuttavampaa seurata
henkilöitä, jotka päivittävät monipuolisesti ja säännöllisesti kuin henkilöitä,
joiden sisältö on mitään sanomatonta ja vähäistä. Somesta myös herkästi
välittyy virheellinen kuva siitä, kuinka kaikki muut tekevät niin paljon, ovat
jatkuvasti menossa, ovat hyvissä töissä, ovat isoilla ystäväpiireillä
varusteltuja, ovat matkustaneet maailmanympäri useita kertoja, omaavat
täydellisen ulkonäön ja niin edelleen. Lista on loputon, mutta viesti on
selvä: Kaikki ympärilläni tekevät niin paljon enemmän kuin minä! Somella
on loppujen lopuksi hyvin vähän tekemistä todellisuuden kanssa, sillä se
näyttää vain varsin kapean ja tarkasti valitun hetken yksilön elämästä. Tämä
saattaa silti herkästi unohtua somea selaillessa.
Aivojen
näkökulmasta somen käyttö on tietyllä tavalla myös suorittamista, sillä se
aktivoi ja energisoi aivokemioitamme ja pitää yllä virittyneisyyttä ja
tarkkaavaisuuden tasoa. Puhelimen käyttö täyttää herkästi muutoin toimettomat
hetkemme esimerkiksi bussipysäkillä, kahvitauolla ja nukkumaan mentäessä. Siitä
on tullut keino paeta todellisuutta silloinkin, kun olisi hyvä heittää aivot
narikkaan ihan vain olemalla. Uskonkin, että some on yksi merkittävä syy sille,
miksi suorittamisesta on tullut entistä tavanomaisempaa ja yhä useampi havahtuu
siihen, että elämästä puuttuu mielekkyys ja rentous.
Miten suorittaminen näkyy elämässä?
Suorittamisessa
on tyypillistä se, että toiminnasta katoaa ilo. Ilo on saattanut alkuun olla
toiminnassa mukana, mutta pikkuhiljaa, kierrosten kasvaessa ja toiminnan
pirstaloituessa, suorittaja ei välttämättä edes oleta tai odota, että toiminta
tuottaisi suorittajalle mitään positiivista. Vuosien kouluttautumisen jälkeen
valmistuminen ei välttämättä tunnu miltään tai useiden vuosien kestäneen
työputken jälkeen tapahtuva ylennys voikin olla aivan mitäänsanomaton hetki.
Positiivinen palaute työnjäljestä ei enää motivoi tai se kaikuu kuuroille
korville. Katse on jo seuraavassa etapissa. Suorittaja paahtaa menemään
robottimaisesti tyytyen kohtaloonsa, näin elämää kuuluu elää, eikä
pysähdy kyseenalaistamaan tekemiä valintoja tai pohjimmiltaan sitä, miksi tekee
asioita niin kuin tekee. Koko elämä kaventuu suoritukseksi.
Suorittaminen valtaa herkästi alaa useilta elämän osa-alueilta ja esimerkiksi identiteetti määrittyy tällöin usein tekemisen kautta: olen opiskelija, olen x alan ammattilainen, työntekijä yrityksessä x ja suorittajan voi olla vaikea määritellä itseä muiden elämän osa-alueiden kautta. Hän voi tuntea olonsa hyvin epävarmaksi, mikäli tällaiset ulkoiset ominaisuudet ja niihin liittyvät tittelit riisutaan. Miten sinä esittelisit itsesi, jos et saisi tuoda esiin mitään koulutukseen tai työhön liittyvää? Yksi vaihtoehto on toki tuoda itseä esiin harrastusten ja vapaa-ajan kautta, tosin nykyisin on melko tyypillistä, että suorittaminen valuu vapaa-ajallekin. Tätä tukevat erinäiset tekniset apuvälineet kuten älykellot ja -sormukset, joilla saadaan kätevästi mitattua urheilusuoritusten statistiikkaa. Liikuntaa voidaan harrastaa sen mielekkyyden sijasta siksi, että saadaan suoritetuksi treeniohjelman mukainen harjoitus ja kerätyksi siten viikon liikuntapisteet. Askelmäärää voidaan kytätä ja pakonomaisesti tavoitella tiettyjä lukemia, vaikka olisi parempaakin tekemistä. Älylaitteet ja niihin kytketyt sovellukset ilmoittavat tavoitteen saavuttamisesta. En sano, etteikö erinäisistä motivaatiosovelluksista ja älylaitteista olisi hyötyä ja tukea liikuntaan, mutta pidän valitettavana sitä, mikäli toimintaa ohjaava motivaatio pelkistyy liikunnan ilon tavoittelun sijasta tiettyjen numeeristen tavoitteiden saavuttamiseksi. Samalla saatetaan liikaa luottaa älylaitteiden analyysiin esimerkiksi unenlaadusta ja vieraantua omista tuntemuksista sen suhteen, onko olo yöunien jälkeen levännyt vai ei. Suorittaminen voi valua vapaa-ajalle luovissakin harrastuksissa. Sosiaalinen media pursuaa tarinoita siitä, kuinka yksilö onnistui luomaan uran mielekkäästä maalaus- tai lauluharrastuksesta some-alustojen avulla. Yhä useampi tuntuukin hyödyntävän somea harrastustoiminnassaan sen toivossa, että siitä rakentuisi itselleen jonakin päivänä ammatti. Tällöin toiminta ei välttämättä ole enää kovin harrastusmaista, vaan taipuvaista suorittamiseen ja toiminnan tuloksellisuuteen.
Suorittajan elämässä myös sosiaaliset suhteet voivat olla yksi suorittamisen osa-alue. |
Sosiaaliset
suhteetkin saattavat kaventua välineiksi ja yhdeksi suorittamisen osa-alueeksi.
Ystävyyssuhteita saatetaan ylläpitää velvollisuudentunteesta ja ystäviä nähdä
useita kertoja viikossa, koska näin kuuluu tehdä. Suorittaja ei
välttämättä pysähdy lainkaan miettimään sitä, haluaako hän juuri sillä hetkellä
nähdä ystäviään, onko hänellä energiaa olla sosiaalinen tai, ovatko hänen
ystävänsä hänelle oikeasti tärkeitä. Some tietysti osaltaan voimistaa tätä,
sillä tapaamisista saadaan seuraajakunnalle todistusaineistoa ja itsestä
voidaan välittää kuvaa sosiaalisesti aktiivisena ja suosittuna ihmisenä.
Suorittajan läheisenä voikin olla haastavaa, sillä tapaamisista voi jäädä
kolkko tunnelma ja epäilys siitä, oliko suorittaja tilanteessa aidosti läsnä.
Esiin voi nousta mietiskelyä siitä, halusiko suorittaja nähdä juuri minut vai,
olisiko tilalla voinut olla lähinnä kuka vain, jotta suorittaja saa tunteen
sosiaalisesta aikaansaatavuudestaan.
Työnantajan
näkökulmasta suorittamiseen taipuvaiset tekijät ovat haluttua työvoimaa. He
saavat aikaan, tekevät työtehtävänsä ja vähän yli usein tunnollisesti ja hyvin.
Suorittajiin voi myös luottaa, sillä tehtävät jäävät harvemmin hoitamatta eikä
ylitöihin joutuminen ole heille maailmanloppu – päinvastoin. Suorittajat voivat
lisätä myös muiden työntekijöiden työpanosta terveen kilpailun muodossa ja
toisaalta heille voidaan herkästi nakittaa epämieluisia tehtäviä. Suorittajat
ovat työpaikkojen kultakimpaleita – ainakin siihen saakka, kunnes padot
murtuvat ja suorittaja sairastuu työuupumukseen.
Polkuni suorittamiseen
Tunnistan
itsessäni sen, että olen ollut aina suorittamiseen taipuvainen työntekijänä.
Aloitin työurani jo alaikäisenä erinäisten urakkapalkkapohjaisten työsuhteiden
kautta, joissa arvatenkin töitä paiskittiin tauotta palkan riippuessa työn
määrästä. Nuorena työntekijänä toiminnassa oli mukana näyttämisen halua niin
itselle kuin muillekin ja, koska nuorena tietysti jaksoi paremmin kuin
vanhempana, taukojen pitämättömyydessä ja työpäivien venyessä ei ollut
mielestäni mitään huolestuttavaa. Työnantajatkaan eivät tästä luonnollisesti
huomauttaneet, ja varmasti olettivat alaikäisen/nuoren työntekijän osaavan alan
työehtosopimuksen ja sen koukerot tarpeeksi hyvin tietääkseen lakisääteisistä
tauotuksista. Nykyisin ajattelen, että ilman urakkapohjaisia työkokemuksiakin
olisin työntekijänä suorittaja, mutta olen silti varma, että
kyseiset kokemukset loivat pohjan suorittamiselle ja mallin vahvistamaan tähän
taipuvaista työotettani tulevissakin työsuhteissa.
Olen työntekijänä taipuvainen suorittamiseen ja sitä on voimistanut entisestään varhaiset työelämäkokemukseni. |
Suorittaminen
on näkynyt myös siinä, kuinka olen jollain tavalla päättömästikin hakeutunut
uusiin työtehtäviin. Olen tehnyt erilaisia töitä laidasta laitaan, ja minulta
löytyy laaja kattaus työkokemusta. Yhden työsuhteen päättyessä, minulla on
ollut jo seuraava vireillä. Opiskeluaikanakin työskentelin opintojen ohessa
jatkuvasti, vaikka minulla ei olisi ollut varsinaisesti taloudellista pakkoa
tehdä näin. Muistan, kuinka yliopistoaikani fuksivuonna opinnot alkoivat
syyskuussa ja lokakuussa jo aloitin osa-aikaisen työsuhteen opintojen oheen.
Maisterivaiheen opintoihin liittyneen työharjoittelun suoritin arkisin, gradua
kirjoitin iltaisin ja viikonloppuisin tein toista työtä. Minulla oli siis kaksi
työtä samaa aikaa gradun kirjoittamisen lisäksi.
Nuorempana
harrastin voimistelua kilpatasolla ja viikkotasolla harjoituksia oli
parhaimmillaan kuusi. Harrastukseen kuuluivat myös kilpailut ja treenileirit.
Päädyin harrastuksen pariin ala-asteikäisenä ja lopetin sen lukioiässä, sillä
valintana oli joko kouluun panostaminen tai lajin parissa rakennettu ammattilaisuus.
Valitsin kouluun panostamisen. Kilpaurheilutaustalla on varmasti tekijänsä
sille, miksi minä suoritan. Se myös ohjasi minua ympäristöön, joka vahvisti
suorittamista ja hyviä suorituksia. Yläasteen kävin nimittäin
liikuntapainotteisella luokalla, jossa arvatenkin kilpailu oli kovaa. Luokan
taso oli kova ja jokainen oli paitsi omassa liikuntalajissaan myös opinnoissaan
kunnianhimoinen. Ystäväpiirini muodostui hyvin samankaltaisista henkilöistä,
joita luonnehti ahkeruus, tunnollisuus ja vaativuus. Luulen, että tuo nuoruuden
aikainen kokemus vaikuttaa minuun vielä tänäkin päivänä, sillä saatan edelleen
olettaa, että kaikki muutkin ympärilläni haluavat tehdä opintoja tai uraa sata
lasissa. Yläasteikäinen on kuitenkin sellaisessa iässä, jolloin varsinkin vertaisikäisten
merkitys kehitykselle on suurta. Tokikin voimistelu oli minulle mielekäs
harrastus, jonka parissa sain lukemattomia onnistumisen kokemuksia ja
sosiaalista kanssakäymistä. Opin ajankäytönhallintaa jo nuoresta iästä ja
toisaalta se loi pohjan sille, miksi liikunta on minulle tänäkin päivänä hyvin
tärkeä asia.
Miksi sitten olen tehnyt näin paljon?
Kirjoitinkin
alussa, kuinka suorittaminen on keino tukahduttaa tunteita, ja minulle juuri
tämä on ollut merkittävin toimintaa ohjaava tekijä. Minulle ei ole ollut
tärkeää tehdä täysin virheettömiä suorituksia, vaan tärkeämpää on ollut se,
että on paljon samanikaisesti meneillään ja monta rautaa tulessa. En ole
tavoitellut kymppejä, vaan minulle on riittänyt kasi tai ysi (joka jo itsessään
tietysti on hyvä tulos). Peruskoulutodistukseni ovat muistaakseni olleet
keskiarvolta kasi puolen - ysin luokkaa. Myöhemmissäkin opinnoissa olen
suoriutunut keskivertoisesti, gradustani sain kolmosen ja olin todella
tyytyväinen. Työsuhteissa olen tehnyt parhaani ja kahminut töitä, mutta työn
laatua on tietysti vaikeampi arvioida, kun ei ole koulun tavoin
arviointiasteikkoa käytössä. Oman työn arviointi on haastavaa, erityisesti, jos
on taipuvainen vähättelyyn ja vaatimattomuuteen, ja toisilta saatu palaute on
voinut mennä kuuroille korville, sillä suorittajalle tyypillisesti olen
jättänyt positiivisen palautteen huomiotta.
Suorittaminen on tarjonnut minulle pakokeinon kohdata hankalia tunteita. |
Minun
tapauksessani suorittaminen on ollut lapsuudesta asti opittu käyttäytymismalli.
Meillä ei lapsuudenperheessäni juurikaan näytetty tai puhuttu tunteista, ja
tekemisen kautta olen saanut tunteen hyväksytyksi tulemisesta ja
välittämisestä. Hyvä kouluarvosana kokeesta on poikinut kehuja ja minulle on
välittynyt tunne, että olen onnistunut vanhempien silmissä. Saadakseni tätä
lisää, olen vaatinut itseltäni lisää ja pyrkinyt toistuvasti hyviin
suorituksiin. Minulle opiskelu ja harrastaminen ovat olleet tietynlaisia
pakokeinoja, sillä meillä riideltiin jonkin verran. Pakenin mieluummin
tekemiseen ja omaan maailmaan kuin jäin vellomaan riitelystä syntyneeseen
negatiiviseen ilmapiiriin. Tein sitä, missä olin hyvä. Vanhempien erotessa olen
ollut yläasteikäinen ja entisestään paennut liikuntaluokan
kilpailuhenkiseen tekemisen maailmaan. Erosta ei sen kummemmin
puhuttu eikä tunteita näytetty. Sama kuvio on aikuisuudessakin toistunut, sillä
stressaavissa elämäntilanteissa (muutto uudelle paikkakunnalle, ihmissuhteen
päätös tai aloittaminen, uuden työn aloitus tms.) olen usein juuri lisännyt
kierroksia kahmimalla lisää tekemistä, jotta olen voinut tukahduttaa
tilanteesta aiheutuvat tunteet ja huolet kiireen alle. Olen pitänyt itseni
liikkeessä, jotta ei tarvitse pysähtyä ja kohdata niitä asioita, joita on
paennut. Luonnollisesti käsiteltävien asioiden määrä on ajan saatossa kasvanut
ja kynnys hidastamiselle noussut. Siksi kohdallani työuupumus oli oikeastaan
vain ajan kysymys ja minut sai pysähtymään vasta uupumuksen vakava muoto.
Olin
typistänyt koko olemassaolon oikeuden suorittamiselle alisteiseksi. Onko
minulle oikeutta olla olemassa, jos en tee asioita? Saanko ja voinko vain
olla? Tämän kaltainen ajatusmaailma tuli minulle varsin selväksi
työuupumuksen jälkimainingeissa ollessani työtön ja voimaton tekemään juuri
lainkaan mitään. Työttömyys ja tekemättömyys tuntuivat entiselle suorittajalle
alkuun jopa ahdistavammalta kuin uupumukseen johtaneessa työsuhteessa oleminen.
Minun piti ikään kuin opetella vain olemaan ja hyväksyä se, että elämässäni oli
meneillään hyvin vähäenerginen vaihe. Samanaikaisesti menneisyyden haamut
tuntuivat saavan minua kiinni ja jouduin käsittelemään asioita, joita olin
vältellyt vuosia. Kaikki tämä aiheutti sen, että työuupumuksen jälkeinen
toipumisen aika ei ollut alkuun lainkaan helppoa tai huojentavaa – päinvastoin.
Samanaikaisesti koin häpeää ja hämmennystä siitä, että olin työuupunut ja
päästänyt itseni sellaiseen jamaan, vaikka tosiasiassa minulla ei ole juurikaan
ollut vaihtoehtoista tapaa toimia keinovalikoimassani.
Suorittaminen on usein rajatonta
Suorittamista voi hellittää, keskeistä on tunnistaa motiivit toiminnan taustalla. |
Suorittaminen
on viheliäinen tapa toimia, eikä sen kitkemiseksi aina riitä vain neuvot siitä,
että hellitä vähän tai älä tee niin paljon. Kuten miellyttämisenhaluun, myös
suorittamiseen liittyy rajattomuutta, sillä suorittaja ei välttämättä tiedä
omia rajojaan sen suhteen, kuinka paljon hän oikeasti jaksaa tehdä.
Suorittajalta on voinut jo kauan aikaa sitten hämärtyä ikään kuin se
tavanomainen määrä tehdä asioita. Hän saattaa tehdä toistuvasti ylipitkää
työviikkoa, harrastaa paljon, nähdä ystäviä usein ja viettää hyvin vähän
toimettomia hetkiä. Tässähän ei ole mitään väärää, mutta suorittajan kohdalla
toiminta voi olla hyvinkin aneemista, se ei palkitse ja se on voinut jatkua
hyvinkin pitkään. Sitä miksi asioita tehdään, ei tiedetä eikä sitä, mitä
haluaisi mieluummin tehdä. Ei tunnisteta omia jaksamisen rajoja ja toistuvasti
tehdään enemmän kuin olisi voimavaroja. Pinnan alla saattaa kyteä aikapommi ja
henkisesti voidaan voida hyvinkin huonosti.
Meidän suorittajien olisi hyvä muistaa se, että riitämme varsin hyvin ihan itsenämme. Suoritusten ja tekemisten määrä ja laatu eivät määritä ihmisyyden mittaamme.
Suorittamisen kitkemiseksi lähtisin herättelemään tekemiseen liittyviä ajatuksia ja kiinnittämään huomiota rajoihin:
- Onko sinulla tarpeeksi palautumisen hetkiä arjessasi? Hetkiä, jolloin sinun ei tarvitse tehdä mitään? Osaatko kaivata tai vaatia itsellesi tällaista aikaa?
- Oletko tyytyväinen elämääsi tällä hetkellä? Missä olisi parantamisen varaa ja, missä olet mielestäsi onnistunut? Mieti erityisesti asioita, jotka eivät liity koulutukseen tai ammattiin.
- Minkälainen työntekijä olet? Nautitko siitä, mitä teet? Suorittajan voi olla vaikea arvioida omaa panostaan, joten kysymystä voi pohtia esimerkiksi työkaverin kanssa tai esimiehen tuella seuraavassa kehityskeskustelussa.
- Osaatko rajata työmäärää tai koetko siihen tarvetta? Osaatko sanoa ei, jos sinulle tarjotaan lisää tehtäviä, vaikka edellisetkin ovat vielä kesken? Jos et, niin mistä se mahtaa johtua?
- Miten suhtaudut keskeneräisyyteen? Suorittaja haluaa usein viedä aloittamansa asiat loppuun vaikka väkisin ja tällainen toiminta voi siten vaikuttaa heikentävästi hyvinvointiin.
- Missä näet itsesi viiden vuoden kuluttua? Oletko pettynyt, jos skenaario ei toteudukaan?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti