Työuupumukseen
johtaneessa työssä koin oloni työyhteisöstä täysin ulkopuoliseksi ja
irralliseksi, mikä osaltaan oli merkittävässä roolissa sille, miksi uupumukseni
eskaloitui niinkin vakavaksi. Kokemus oli melkoisen pysäyttävä ja
ulkopuolisuuden tunne hyvin epämiellyttävä. Tapahtuneen myötä aloin tarkemmin
pohtia sitä, miten näin pääsi käymään ja, minkälaisilla toimilla vastaavalta
voitaisiin tulevaisuudessa mahdollisesti välttyä.
Työyhteisö voi parhaimmillaan lisätä työntekijän hyvinvointia ja jaksamista. |
Koska
ihmisen voisi sanoa olevan sosiaalinen eläin ja, koska työ luo merkittävät
puitteet valtaosalle työikäisistä ihmisistä arjen jäsentäjänä, työyhteisöön
toimivasti kuulumisen tärkeyttä ei tule vähätellä. Työyhteisön ulkopuolelle
jääminen lisää riskiä erilaisiin lieveilmiöihin, joista aiheutuu ennen kaikkea
sosiaalisen toimintakyvyn vaikeuksia. Työpaikalla tämä voi näkyä arvostelun ja
kritiikin pelkona, erilaisina pelkotiloina, epävarmuutena ja aloitekyvyn
heikentymisinä ryhmätilanteissa. Sosiaalisen toimintakyvyn heikentyminen voi
näkyä asiakastyön haasteellistumisena, vaikeutena toimia tilanteissa, joissa
kohdistuu itseen ristiriitaisia odotuksia sekä toimia kimmokkeena sille, että
vetäytyy entisestään syrjemmälle työyhteisöstä. Työyhteisön ulkopuolelle
jääminen on riski työpaikkakiusatuksi joutumiselle, minkä tiedetään edelleen
aiheuttavan vakavia psyko-fyysis-sosiaalisia haasteita. Näin ollen aihe on
tärkeä paitsi työntekijän myös työnantajan näkökulmasta etenkin, kun tiedetään,
että työyhteisöön integroitunut työntekijä on sitoutuneempi työpaikkaan
ja voi työhyvinvoinnillisesti paremmin kuin tekijä, joka jää yhteisöstä
ulkopuoliseksi.
Ensiaskeleet uudessa työpaikassa tärkeässä roolissa
Työyhteisön
täysivaltaiseksi jäseneksi tuleminen on hyvin monitasoinen ilmiö ja se vaatii
onnistuakseen toimia paitsi työntekijältä itseltään ja työnantajalta myös
muilta työyhteisön jäseniltä. Keskeinen vaihe ajoittuu työn aloitusvaiheeseen
ja siksi kattava perehdyttäminen on yksi avain työyhteisön
sisälle pääsemisen onnistumiseksi. Työntekijä perehdytetään työtehtäviin,
työvälineisiin, työpaikan toimintatapoihin ja työturvallisuuteen. Myös
työsopimuksen käytännön asiat ja työterveyshuoltoon liittyvät seikat on tultava
selviksi. Työntekijän tulee olla perehdytyksen tiimoilta selvillä siitä, mihin
ongelmatilanteissa otetaan yhteyttä. Uusi työntekijä tulisi myös esitellä
työyhteisölle työnantajan toimesta ja hänelle olisi hyvä osoittaa yhteisön
sisältä mentori, joka kulkee uuden tekijän matkassa ensimmäiset
päivät opastaen hänelle käytännön asiat taukokäytänteistä ja protokollista
esimerkiksi neuvotteluhuoneiden varausten tai sosiaalisen median kanavien
työkäytön suhteen. Työnantaja perehdyttää laissa määrättyihin asioihin kuten
työtehtäviin ja mentori toimii näitä täydentäen tuomalla esiin myös arkisia,
työtä sujuvoittavia käytänteitä.
Tarpeeksi kattavan ja onnistuneen perehdytyksen voi ajatella pitkässä juoksussa säästötoimenpiteenä työntekijän paremman sitoutumisen takia. |
Uusi
työntekijä perehdytetään talon tavoille heti työsuhteen alkaessa, mutta
tämänkin jälkeen työnantajan tulisi muistaa säännöllisin väliajoin kuulostella
uuden tekijän mietteitä ja ajatuksia. Ei olisi huono idea tavata uutta
työntekijää säännöllisin väliajoin esimerkiksi kuukausittain puolen vuoden ajan
ja tiedustella, miten työnteko on lähtenyt sujumaan. Tällainen tilaisuus
tarjoaa paitsi työnantajalle arvokasta tietoa työpaikan toimivista ja/tai
toimimattomista käytäntöistä myös työntekijälle väylän vaikuttaa omaan
tilanteeseen mahdollisten mukauttamisten toivossa. Se välittää työntekijälle
viestin siitä, että hän on arvokas työntekijä ja, että hänen panostaan
työpaikan hyväksi välitetään. Uuden työntekijän on myös ensiarvoisen tärkeää
saada palautetta tehdystä työstään – antoi sen sitten työnantaja tai
esimerkiksi tiimin johtaja.
Työnantajalta
vaaditaan uuden työntekijän sitouttamisessa myös pelisilmää. Nuoret työntekijät
voivat tarvita kattavammin perehdytystä ja varmistusta tekemisistään, mutta
pitkässä juoksussa tämä usein maksaa itsensä takaisin. Hyvistä tekijöistä
kannattaa pitää kiinni ja yksi varma keino sen varmistamiseksi alkaa jo
perehdytysvaiheessa.
Miksi minä jäin ulkopuoliseksi?
Minun
on myönnettävä, että kyseisessä uupumukseen johtaneessa työssä työyhteisöön
integroitumista oli työnantajan puolelta etukäteen mietitty – tavallaan.
Työn alkaessa oli muun muassa erilaisia perehdytyksiä organisaation
toimintakulttuuriin ja -tapoihin, minulle oli osoitettu oma ”buddy” eli
sopeutumisessa auttava toveri työyhteisön sisältä sekä luvattu
työnohjauksen käyttömahdollisuus kertaluonteisesti. Tämä tietysti kuulostaa
näin listattuna suhteellisen hyvältä ja herättää kysymyksen siitä, miksi toimet
eivät kuitenkaan olleet riittävät. Olen kirjoittanut näitä auki aikaisemminkin täällä ja täällä.
Tiivistetysti sanottuna tärkeimmät syyt ulkopuolisuudelle olivat etätyö, esimiehen huono johtaminen sekä uupumuksen eskaloituminen, joka näyttäytyi sosiaalisena vetäytymisenäkin. Kokemus sai minut suhtautumaan varauksella etänä tapahtuvaan perehdyttämiseen, enkä enää suostuisi etäperehdytykseen, mikäli työ ei olisi täysin etänä tapahtuvaa. Koska minut tuolloin perehdytettiin virtuaalisesti ja siitä vasta noin puolen vuoden kuluttua menin työpaikalle, ei perehdytystä uusittu eikä minua esitelty työyhteisölle, olinhan jo useimmille tuttu ruudun takaa. Tästä seurasi, että jäin paikan päällä hyvin yksin. En myöskään enää ollut tekemisissä osoitetun ”buddyn” kanssa, rehellisesti sanottuna en paikan päällä enää ollut varma, kuka hän olikaan. Työtehtäviin liittyvä perehdytys oli myös likimain olematonta, mikä yhdistettynä esimiehen mikromanagerointiin aiheutti suurta epävarmuutta tekemistä kohtaan ja siten lisäsivät uupuneisuutta. Uupumus vastaavasti sai minut vetäytymään sosiaalisesta vuorovaikutuksesta. Työyhteisössä oli myös hyvin kilpailuhenkinen tunnelma, mikä sai minut entisestään loitontumaan muista. Miksi haluaisin kilpailla kollegoiden kanssa yhtään mistään, kun päällimmäinen tuntemukseni työtä kohtaan oli syventyvä kyynistyminen?
Sosiaalistuminen ei aina ota onnistuakseen
Työyhteisön
jäseneksi tulemista voidaan lähestyä sosiaalistumisen prosessina, joka pitää
sisällään erilaisia vastavuoroisia vaiheita. Sosiaalistuminen on työyhteisön
tavoille oppimista – jokaisessa työpaikassa ja työyhteisössä on omat
tapansa, toimintakulttuurinsa ja sosiaaliset normistonsa. Uuden työntekijän on
mahdollista lisätä mahdollisuuksiaan päästä osaksi ryhmää ja viestiä yhteisölle
haluavansa tulla siihen osaksi alkamalla noudattaa normeja ja yhteisön tapoja
puhua ja pukeutua. Työntekijä sisäistää yhteisössä vallitsevan kulttuurin ja
mukauttaa omaa käyttäytymistään vastaamaan yhteisön vaateita. Tekemällä näin
yhteisö tulkitsee yksiön muutosvalmiuden merkkinä
sitoutumisesta ja halukkuudesta tulla ryhmän jäseneksi. Tämän jälkeen yhteisö
arvioi työntekijän soveltuvuutta osaksi ryhmän jäsentä. Riippuen saamastaan
arvioinnista työntekijä voi joutua mukauttamaan käyttäytymistään useita kertoja
ja ikään kuin toistuvasti todistella halukkuuttaan yhteisön jäseneksi.
Sosiaalistuminen vie siten aikaa eikä ole lainkaan tavatonta, ettei yksilöä
siltikään hyväksytä osaksi ryhmää.
Jotkut työyhteisöt eivät ole vastaanottavaisia yhtään ketään kohtaan. |
Syitä
sille, miksi jotakuta ei haluta ottaa osaksi yhteisöä, lienee yhtä paljon kuin
ihmisiä. Milloin kyseessä on henkilökemioihin liittyvät tekijät, milloin työ-
ja aikapaineisiin liittyvät. Uupumiseni jäljiltä ja pahimman toipumisvaiheen
ylitettyäni, aloin uudelleen suuntautua ja tarkentaa koulutustani haluamaani
suuntaan. Osana tätä kouluttautumista minulla oli työharjoittelu ja sain hieman
lisäperspektiiviä kyseiseen ulkopuolisuuden aiheeseen. Olin harjoittelijana
alalla, jossa on huutava työvoimapula ja, jossa uusia tekijöitä kaivataan
kipeästi. Minulla tietysti oli jo valmiiksi tuntosarvet koholla tapahtuneen
uupumuksen myötä, mutta olin silti häkeltynyt siitä, miten huonosti uusi
tulokas työyhteisössä otettiin vastaan. Olin vain harjoittelija,
joten kenties se toimi oikeuttavana tekijänä sille, että osalla yhteisön
työntekijöistä jo alkeelliset käytöstavat tuntuivat unohtuneen. Tervehdyksiini
ei vastattu, nimeäni ei muistettu eikä kanssani jääty hetkeäkään pidemmäksi
aikaa oleskelemaan kuin mitä oli pakko. Tiedän, että toiminta olisi ollut
samanlaista kenen tahansa toisen harjoittelijan kanssa ja, että työntekijöistä
valtaosa oli itsekin työuupumuksen partaalla suuren työtaakan ja
organisaatiomuutoksen alla. Kokemus sai minut silti pohtimaan sitä, ettei
työntekijän sosiaalistumisen onnistuminen voi olla vain työntekijän ja
työnantajan vastuulla. Myös työyhteisön jäsenillä, työntekijän kollegoilla on
tietynlainen vastuu siinä, että uusi työntekijä (tai harjoittelija) kokee
olonsa edes vähissä määrin tervetulleeksi. Tämä on tietysti helpommin sanottu
kuin tehty, sillä ystävällisyydestä ja kohteliaisuudesta ei makseta
lisää palkkaa. Minulle harjoittelu oli kuitenkin opettavainen ja varmisti
sen, etten ole se tulevaisuuden tekijä, joka paikkaa kyseisen alan
työvoimapulaa. Etsintäni siitä, mitä haluan tehdä isona, jatkuu.
Eli voidaanko yhteenkuuluvuutta lisätä työpaikoilla?
On paitsi johdon myös työntekijöiden velvollisuus olla syrjimättä ketään ja puuttua epäkohtiin. |
Yhteenkuuluvuuden
lisäämiseksi yksilötasolla on tärkeää varmistaa, että työnteko sujuu ja
puitteet sen tukemiselle ovat kunnossa. Kun useampi työntekijä voi hyvin,
näyttäytyy se myös positiivisesti ryhmätasolla. Ryhmän yhteenkuuluvuutta
voidaan työyhteisössä lisätä esimerkiksi erilaisten TYHY-päivien ja pikkujoulujen muodossa.
Tällöin olisi hyvä varmistaa, että mukana tosissaan ovat kaikki halukkaat ja
pitää silmällä sitä, ettei poissa ole aina samat henkilöt. Hyvin tärkeänä,
ellei tärkeimpänä, yhteenkuuluvuutta ja me-henkeä lisäävänä tekijänä on
myös reilu ja tasavertainen johtaminen, joka takaa jokaiselle
yhteisön jäsenelle tunteen siitä, että kaikkia kohdellaan samalla tavalla.
On
myös hyvä tiedostaa se, että on paljon työyhteisöjä, joihin ei ole mahdollista
päästä osaksi, vaikka tekisi asian eteen kaikkensa. Sinä voit olla
yhteisön jäsenille uhka, joka tulit viemään muiden työt tai sinä voit olla se
nuori pyrkyri, joka ei tiedä miten asiat talossa hoidetaan. Sinulla voi olla
muiden silmissä liikaa tai liian vähän kokemusta, sinulla voi olla turhan
positiivinen tai negatiivinen työote tai voit olla liian hiljainen tai liian
kovaääninen. Sinä voit tietämättäsi olla samanniminen kuin jonkun entinen
koulukiusaaja tai näyttää samalta kuin jonkun exä, mikä kenties
tiedostamattomasti ajaa heidän käytöstään sinua kohtaan ulossulkevaksi. Näin ei
tietysti pitäisi olla, kun puhutaan aikuisten ihmisten
työpaikoista, mutta valitettavasti tällainen tuntuu olevan ennemmin sääntö kuin
poikkeus. Tämä on mielestäni hyvä tiedostaa. Seuraavan kerran, kun mietit, mikä
sinussa on vikana, voit kääntää ajatuksen toisinpäin: mikä työyhteisössä onkaan
vialla?
Työyhteisöön kuulumisesta ja sen tärkeydestä:
- Ihmisiä on erilaisia ja joillekin työyhteisö on vain välttämätön pakko, johon on kuuluttava, ei sen kummempaa. Tärkeää on tunnistaa, miten itse asiasta ajattelee ja, millaisen painoarvon työyhteisön tärkeydestä omassa elämässä antaa.
- Ulkopuolisuuden tunne voi projisoitua omista sisäisistä kokemuksista ja tuntemuksista, mikä voi olla hyvä tiedostaa. Se ei silti poissulje sitä, etteikö työyhteisössäkin voisi piillä ongelmia.
- Vaikuttaako työyhteisö negatiivisesti työntekemiseen? Onko tilanteessa jotain, mitä voisit tehdä toisin?
- Vaihtamalla voi parantua!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti