Tarkoitukseni
on seuraavaksi käsitellä äitisuhteen merkitystä lapsen kehitykselle ja miettiä
omien kokemusten kautta, minkälaisia vaikutuksia suhteen kylmyys voi yksilöön
jättää. Suhteen seuraukset ovat usein kauaskantoisia ja
näkyvät läpi ihmisen elämän aina lapsesta vanhuuteen. Koska juuri äiti on
vastasyntyneen ensisijainen hoivaaja ja turvanlähde, lapselle muodostuu
äitisuhteen kautta pohja käsityksille itsestä, muista ihmisistä ja ympäröivästä
maailmasta. Suhteen merkitystä ei tulisikaan vähätellä. Toisaalta ei
kaikki ole aina äidin vika, sillä asiat ovat monisyisempiä ja
ihmisen kehitykseen liittyy paljon muitakin tekijöitä. Pyrin tarkastelemaan
äitisuhdetta myös tältä kantilta ja varomaan syyllistäviä yleistyksiä.
Voimissaan olevat äitimyytit eivät tee suhteen tarkastelua helpoksi. Pelkistetyt käsitykset hyvästä äitiydestä eivät tunnu antavan tilaa vaihtoehtoisille näkemyksille tai tavoille toimia, ovathan äidit aina lapsiaan ehdoitta rakastavia superihmisiä. Myyttien lisäksi äitiyteen liittyy tabuja. Äidin rakkauden kyseenalaistaminen tai äitisuhteen kuvaileminen negatiivissävytteiseksi tuntuu tabulta ja asialta, jota ei saisi sanoa ääneen. Äiti antaa elämän ja siitä tulisi olla vain ja ainoastaan kiitollinen – näin kärjistetysti sanottuna. Omassa eheytymisprosessissani keskeisessä roolissa on kuitenkin ollut sen tunnistaminen, ettei äitisuhteeni ole särötön ja, ettei äidinrakkaus ole juurikaan ollut läsnä elämässäni. Olen kasvanut varsin tunnekylmässä ilmapiirissä ja saanut osakseni kosolti emotionaalista laiminlyöntiä, mikä on näkynyt ja näkyy käytöksessäni ja suhtautumistavoissani tänäkin päivänä monin tavoin.
Lapsi on riippuvainen saamastaan hoivasta
Lapsen totaalista riippuvuutta vanhemmastaan voi olla vaikea aikuisena käsittää. |
Ihminen
syntyy moniin muihin eläimiin verrattuna hyvin avuttomana ja vastasyntyneen
eloonjääminen on täysin riippuvaista muista ihmisistä – usein juuri äidistä ja
hänen tarjoamasta ravinnosta ja hoivasta. Riippuvuus äidistä, vanhemmista
jatkuu vauvavaiheen jälkeen vielä pitkään ja lapsi on useita vuosia käytännössä
tyystin vanhempiensa armoilla. Läheisyys, ravinto, asuinsija, raha – näitä
kaikkia vanhemmat hallinnoivat lastensa puolesta ja toteuttavat näin
ollen varsin suurta valtaa suhteessa jälkipolveensa. Terveenä aikuisena
minun on hyvin vaikea tavoittaa tätä valtasuhdetta ja riippuvuutta vanhemmista,
sillä tämän kaltaista sidettä ei kehenkään käytännössä enää ole. Kenties
jos joutuisin vuodehoitoon tai minut kidnapattaisiin, kokisin samanlaisia
avuttomuuden tunteita hoitajia ja sieppaajia kohtaan? Joka
tapauksessa, lapsen riippuvuus vanhemmistaan on kiistatonta, se on
ymmärrettävää ja selviytymisen kannalta välttämätöntä.
Tästä
seuraa, että lapsen lojaalius vanhempiaan kohtaan on suurta. Lapsi tunnistaa,
osittain alitajuisesti, vanhempiensa merkityksen selviytymisensä kannalta,
minkä myötä hänelle ei jää muuta vaihtoehtoa kuin sopeutua vallitseviin
olosuhteisiin. Hän ei arvota tai arvostele kokemaansa, vaan nostaa vanhempansa
jalustalle huolimatta siitä, miten hyvin tai huonosti hoiva tapahtuu
ulkopuolisen silmin tarkasteltuna. Lapsen ja vanhemman side muodostuu vahvaksi,
lapsi on tilanteista riippumatta vanhempiensa puolella eikä ole tavallista,
että lapsi hylkäisi vanhempaansa. Tällaista voi tapahtua vanhempien vaikeissa
erotilanteissa, mutta tällöinkin lapsi on se, joka tilanteesta kärsii.
Vanhemmista irtautuminen alkaa nuoruudessa, mutta usein varsinainen psyykkinen
irrottautuminen tapahtuu aikuisuuden puolella, jolloin omaa lapsuutta kyetään
tarkastelemaan sopiman välimatkan päästä suhteellisen objektiivisestikin.
Koska äiti on perheissä usein päähoivaaja, hänellä on paljolti valtaa lasten kasvatuksessa ja siten hänen vaikutuksensa lastensa elämiin on suuri. Äiti on se, johon lapsi kiinnittyy, josta hän hakee turvaa, huomiota ja hyväksyntää. Lapsi määrittää itseään äidin kautta ja äitisuhteesta tulee ikään kuin suhteiden prototyyppi, joka määrittää sitä, minkälaisia suhteita lapsi solmii muihin ihmisiin. Lapsi oppii äidin suhtautumisen ulkomaailmaan, sisäistää ne osaksi omia toimintatapoja ja noudattaa niitä usein hyvin kyseenalaistamattomina läpi elämänsä. Luonnollisesti äidin puute vaikuttaa lapseen hyvin perustavalla tavalla varsin negatiivisesti, ja samaten on hyvä muistaa, että perheitä on erilaisia. Viime aikoina isät ovat kenties saaneet entistä isompaa kasvatusroolia. Isäsuhteen merkitystäkään ei tule vähätellä ja, vaikka keskityn kirjoituksessani äitisuhteeseen, sivuan myös isäsuhdettani tässä kirjoituksessa jonkin verran.
Ymmärrystä tiettyyn pisteeseen asti
Minä
ymmärrän sen, että lapsuuteeni liittyy piirteitä, jotka ovat olleet myös
vanhemmilleni haastavia. Tiedän, että ne olisivat olleet haastavia kenelle
tahansa. Osasta näistä haasteista on muodostunut minulle lapsuuden traumoja: erityissisaren kanssa kasvaminen oli kiinteä osa minun todellisuuttani ja sitä, että
tulin ikään kuin automaattisesti toisena. Kuten olen molemmissa aikaisemmissa
kirjoituksissanikin tuonut esiin, ymmärrän, että vanhempani, äitini on tehnyt
parhaansa ja toiminut niillä välineillä, mitä hänellä on ollut käytössä.
Tiedän, ettei hän ole tietoisesti ollut emotionaalisesti saavuttamattomissa tai
tahallisesti laiminlyönyt ja jättänyt noteeraamatta minua ja kokemuksiani.
Kuten me kaikki, myös äidit noudattavat toimissaan ja kasvatustavoissaan sukupolvien
ketjuja ja toistavat asioita siten kuin heille on tehty. Voi olla hyvin vaikea
suhtautua jälkipolveen tunnetasolla lämpimästi, mikäli itse on kasvanut
kylmässä lapsuudenkodissa.
Vaikka
tänä päivänä sukupuolten eroihin suhtaudutaan kielteisesti eikä niiden
olemassaoloa saisi tunnustaa, ymmärrän senkin, että lapsen sukupuolella on
vaikutuksensa siihen, miten äidit heihin suhtautuvat. Äititytär-suhde voi olla
hyvin erilainen äitipoika-suhteen kanssa. Äitien omat käsittelemättömät traumat
kenties herkemmin aktivoituvat juuri tyttärien kuin poikien kasvatuksessa ja
tytär saa siten poikaa useammin roolin äidin aisankannattelijana. Suhde voi
saada kateuden ja kilpailun sävyttämiä piirteitä, ja tytär näyttäytyä, usein
alitajuisesti, äidille uhkana. Kaiken lisäksi tyttäret voivat samaistua saman
sukupuolisuutensa takia voimakkaammin äitiinsä ja äitisuhde voi jo sitä kautta
muodostua hallitsevammaksi isäsuhteeseen verrattuna. Tytär voi tämän myötä myös
vaatia enemmän äidiltään kuin isältään. Myös kulttuurilla on vaikutuksensa ja
esimerkiksi eriävät näkemykset siitä, miten tyttöjä ja poikia tulisi kasvattaa,
usein ohjailevat vanhempia kasvatustyössä. Tiedän, ettei veljeni äitisuhde ole
millään muotoa identtinen minun kanssani, mutta voin omalta osaltani puhua
ainoastaan kokemuksistani tyttären roolissa ja siitä, minkälaiseksi
äitisuhteeni on tästä asemasta käsin muodostunut.
Minut kasvatettiin ymmärtämään muita ja sitä olen kuuliaisesti läpi elämäni tehnyt – silläkin hinnalla, että muiden ymmärtämisestä tuli helpompaa kuin itseni ymmärtämisestä. Siksi minulle on ollut näiden ymmärrystä tihkuvien ukaasien saattelemana läpimurtava oivallus se, ettei ymmärtämisestä aina seuraa yhtäsuuruusmerkkejä hyväksymisen kanssa. Vaikka minä ymmärrän äitiäni, en tänä päivänä näe hänen suhtatumistaan minuun oikeutettuna. Tiedän paremmin, että olisin ollut ja olen paremman kohtelun arvoinen. Minulle keskeistä äitisuhteen tarkastelussa on ollut omaan kokemukseen luottaminen ja sen hyväksyminen, minkälaisia tunteita ne herättävät. Tunnepuolen asioita ei voi aina järjellä selittää tai ymmärtää, joten merkittävään rooliin asioiden käsittelyssä nousee oman kokemani pitämistä arvokkaana – vaikka se olisikin ristiriidassa äidin näkemyksen kanssa.
Mitä on emotionaalinen laiminlyönti?
Emotionaalinen laiminlyönti jättää jälkensä. |
Emotionaalinen
laiminlyönti voi olla varsin moninaista, sitä voi olla vaikea havaita ja se
ilmenee usein eri tavoin eri aikoina eri perheissä. Emotionaalisesta
laiminlyönnistä ei jää silmällä nähtäviä mustelmia tai ruhjeita, ja jäljet
näkyvät ulkokuoren vaurioiden sijasta psyykkisinä haavoina, ajatuksina itsestä
ja siitä, minkälainen käytös on hyväksyttyä. Lyhyesti sanottuna emotionaalinen
laiminlyönti on tunteiden sivuuttamista ja kasvatuksesta puhuttaessa se
tarkoittaa vanhemman tapaa suhtautua lapseen kylmästi tämän kokemuksia ja
tunteita vähätellen. Vanhempi voi tarjota fyysistä turvaa, ravintoa ja kattoa
pään päälle, mutta näkymättömän, henkisen puolen turva jää antamatta. Lapsi
kasvaa ympäristössä, joka uupuu läsnäoloa, kuuntelevaa korvaa ja läheisyyttä.
Koska lapsen tunteet sivuutetaan ja niitä vähätellään, emotionaalisella tasolla
hän tulee hylätyksi ja jää hyvin yksin selviytymään kiperien asioiden kanssa.
Keskeistä on, että vanhempi laiminlyö lapsensa tarpeita tunnetasolla, mikä
heikentää lapsen kykyä kehittää omanarvontunnetta tai luottamusta toisiin
ihmisiin. Pahimmillaan emotionaalisessa laiminlyönnissä on kyse lasta
vahingoittavasta manipuloinnista, tälle nauramisesta ja verbaalisen tason
vähättelystä, pilkkaamisesta ja haukkumisesta – henkisestä väkivallasta.
Aikuisen tuen puutetta ja puhumattomuutta
Tänä
päivänä lapsuuteni näyttäytyy minulle pitkälti aikuisen tuen puutteena ja yksin
jäämisenä. Olen asunut vanhempieni kanssa ja fyysisesti sijainnut heidän
kanssaan saman katon alla, mutta henkinen etäisyys on ollut valtava. En
luonnollisestikaan muista aivan varhaisimpia vuosiani, jolloin vuorovaikutus on
varsin oleellisessa roolissa lapsen turvallisuuden tunteen kehittymiseksi,
mutta rohkenen epäillä, että kertomani esimerkit emotionaalisesta kylmyydestä
ovat toistuneet jollain muotoa läpi elämäni. Kyse ei siten ole esimerkiksi
äitisuhteen kylmenemistä murrosiän pyörteissä tai siitä, että äitini käytös
olisi yhtäkkisesti muuttunut huonompaan minun ollessa tietyn
ikäinen. Tätä vahvistaa se, että jonkinlainen arvottomuuden, näkymättömyyden ja
syyllisyyden pohjavire on kulkenut minussa läpi elämäni enkä näe tämän voineen
syntyä yksittäisten kasvatusmokien seurauksena.
Puhumattomuus
oli perheessämme normaalia, tunteita ei näytetty eikä läheisyyttä ollut. En
edes muista, milloin olisimme äitini kanssa halanneet – tämä sijoittunee
vuosiin, joilta minulla ei ole muistikuvia. Rakkaudesta tai toisen tärkeydestä
ei hiiskuttu sanaakaan ja kaikenlainen tunteilu hissuteltiin hiljaiseksi. Minä
ymmärsin puhumattomuutta siten, että asioista ei puhuta sen takia,
etteivät ne ole tärkeitä. Siskoni tilanne, isovanhempien sairaudet,
kuolemat ja vanhempieni ero, nämä kaikki näyttäytyivät asioina, joihin tulisi
pystyä suhtautumaan kepeästi ja huolettomasti. Muistan, että vanhempieni erosta
kerrottiin niin, että kiinteistövälittäjän tulon takia meidän tulisi siivota
huoneemme. Sanaa ero ei varsinaisesti missään
vaiheessa mainittu eikä muuton jälkeenkään asiasta enää puhuttu. Koska otin
vanhempieni eron suhteellisen raskaasti, pidin itseäni epänormaalina ja omaa
tapaani reagoida vääränlaisena. Tosiasiassa olen tullut vanhempieni, äitini
taholta hylkäämäksi juuri sellaisissa tilanteissa, joissa aikuisen tuki olisi
ollut ensiarvoisen tärkeää. Myös normaaliin kehitykseen kuuluvat asiat ovat
vaikenemisen myötä tuntuneet häpeällisiltä enkä ole käynyt äitini kanssa
koskaan minkäänlaisia keskusteluja murrosiästä, seksuaalisuudesta tai
esimerkiksi ehkäisyyn liittyvistä asioista, mikä on melko varmasti ollut
seurausta äitini omasta häpeästä ja kykenemättömyydestä käydä tämän kaltaisia
keskusteluja.
Minua ei myöskään lapsuudessani juurikaan kehuttu tai kannustettu. En muista yhtäkään itseeni kohdistuvaa positiivista kehua tai sanomista äitini taholta. Päinvastoin minulla on ollut tunne, että olen toistuvasti näyttäytynyt äidin silmissä vääränlaisena: milloin olen ollut liian laiha, milloin minulla on ollut liian pitkät hiukset ja milloin olen uppoutunut liiaksi lukemaan kirjoja. Äitini ei varsinaisesti tuntenut minua eikä hänellä tuntunut olevan halua tutustua, hän kohteli minua omien käsitystensä kautta. Ongelmia tuntui aiheuttavan myös koulunkäyntini ja siinä pärjäämiseni – ajattelin äitini välillä pitävän minusta enemmän, mikäli koulunkäyntini sujuisi huonommin. Isäni kyllä rohkaisi, auttoi läksyissä ja kannusti koulunkäyntiin liittyvissä asioissa, mutta äitini sai minut paikoitellen tuntemaan häpeääkin pärjäämisestäni. Ylioppilaaksi tuloani äitini juhlisti siten, että hän alkoi pyytää minulta vuokraa siitä, kun asuin edelleen hänen luonaan. Olin 19-vuotias. Hänelle oli tärkeämpää saada taloudellinen korvaus minun läsnäolostani kuin kuulla tulevaisuudensuunnitelmistani tai siitä, mitä tekisin lukion päättymisen jälkeen. Hän ei tänäkään päivänä tiedä, mitä minä oikein opiskelin yliopistossa eikä hän sanonut minulle yhtikäs mitään valmistuttuani maisteriksi. Tiedän, että äitini omituiselta tuntuva suhtautuminen koulunkäyntiini on osaltaan johtunut siskoni koulunkäynnin haasteista ja huoli tästä on peilautunut myös minun tekemiseeni.
Mykkäkouluja, syyllistämistä ja uhriutumista
Viime
kirjoituksessa perkasin siskoni tilannetta ja omaa rooliani ilmapiirien ja muiden tunnetilojen
tarkkailijana, ja tulin siihen tulokseen, että lapsuuden perheessäni oli
suhteellisen paljon riitelyä ja riitatilanteita. Se, miten äitini näihin
riitoihin osallistui, oli mykkäkoulun kautta. Hän vaikeni täysin ja saattoi
olla useita päiviä hiljaa niin, ettei puhunut tai katsonut meihin päinkään.
Riidat venyivät kestoltaan pitkiksi, tunnelma jäi käsinkosketeltavan kireäksi
ja oman käytöksen suhteen tuli tällöin olla ekstra varovainen. Tällaisissa
mykkäkoulutilanteissa muistan meidän sisarusten maanitelleen äitiä ”tulemaan
takaisin” ja olemme anelleet anteeksiantoa tietämättä, mistä hän tarkalleen
ottaen on vihainen tai, mitä olemme tehneet väärin. Jos hän oli alkujaan
esimerkiksi riidellyt siskoni kanssa, hän oli riitatilanteen jälkeen
mykkäkoulussa myös minun kanssani. Mykkäkoulut päättyivät usein yhtä
äkillisesti kuin ne olivat alkaneetkin, eikä tilanteisiin enää sen jälkeen
palattu, niistä ei puhuttu tai mietitty, miten voisi toimia toisin. Näin ollen
jäimme usein varsin hämmentyneiksi riitatilanteiden syistä ja seurauksista.
Tästä on seurannut minulle se, että välttelen konflikteja ja toisaalta se, että
näen itseni syypäänä riitatilanteisiin: minun tulisi olla aina se, joka pyytää
anteeksi ja myöntää virheensä. En ole kertaakaan kuullut äitini pyytäneen
anteeksi mitään, ja luulen hänen vilpittömästi ajattelevan, ettei se ole hänen
tehtävänsä.
Syyllisyyden tunne kietoutuu voimakkaasti äitisuhteeseeni ja olemassaolooni. |
Mykkäkoulun
pitäminen kietoutuu kenties osaksi äitini tapaan uhriutua. Läpi lapsuuteni hän
muistutteli aina siitä, kuinka raskaudet pilasivat hänen kehonsa, kuinka hänen
elämänsä kaventui perheensä passaamiseen, ruuan laittamiseen ja
siivoamiseen sekä siitä, kuinka saamattomia ja laiskoja olimme nukkuessamme
pitkään. Loma-aikoinakin tuli herätä aikaisin. Äitini seurassa oli mukana usein
tunne siitä, että olemme hänelle taakkoja, kaikin puolin epäonnistuneita ja
osaamattomia tapauksia. Hän syyllisti ja toisaalta minä syyllistyin.
Helpottaakseni tätä olen pyrkinyt olemaan hänelle avuksi ja tarjoamaan apuani
erinäisissä kotiaskareissa. Sain usein kuulla tekeväni väärin tai huonosti
– hän teki loppu viimein asiat mieluiten itse eikä ottanut apua
vastaan. Huomaan edelleen voimakkaan syyllisyyden pistoksen
tilanteissa, joissa vieressäni tehdään asioita ja minä olen tekemättä mitään.
Jos esimerkiksi huoltomies tulee kotiini korjaamaan ilmanvaihtokanavia ja minä
vain istun sohvalla – ei hyvä!! Tällaisissa tilanteissa kuulen äitini moitteet
omasta saamattomuudestani ja tunnen pistoksen siitä, että minun tulisi
tehdä enemmän. Oma vaativuuteni itseäni kohtaan on hyvinkin peruja äitini
tavoista nähdä minut ja samanaikaisesti tunnistan uuden äärellä ollessani
äitini suhtautumistavan siitä, etten minä kuitenkaan osaa.
Äitini
uhrautuminen ja tietynlaiseen marttyyriasemaan hakeutuminen on tuntunut
käsittämättömältä ja, koska perhe-elämä selkeästi rasitti äitiäni, minun on
tänä päivänä vaikea ymmärtää sitä, miksi hän ylipäänsä halusi lapsia.
Paikoitellen äitini tapa uhrautua on saanut jopa koomiselta tuntuvia piirteitä.
Joulunvietot ovat olleet lapsuudessani mieluisia juhlia, mutta mitä lähemmäs
aikuisuutta tulin, sitä enemmän niistä tuli äitini uhrinäytelmiä. Mukava
läheisten kanssa vietetty aika näyttäytyi painekattilan
purkautumisena ja joulunpyhistä tuli tilaisuus osoittaa turhautuminen ja
muistuttaa siitä, kuinka kiittämättömiä olemme. Hiljalleen tajusin, ettei sillä
miten käyttäydyn tai en käyttäydy (sama sisarusteni kohdalla) ole vaikutusta
äitini uhrautumiselle. Vaikka olisin järjestänyt juhlan itse lattiasta kattoon
tai joulu olisi muutoin mennyt ”liian hyvin”, hän keksi syyn turhautumiselle ja
mykkäkoulun pystyyn laittamiselle vedoten esimerkiksi edellisten joulujen
tapahtumiin. Epäilen, että juuri joulu on herättänyt äidissäni vaikeita
muistoja omasta lapsuudestaan ja toisaalta paineita ja stressiä viettää pyhiä
tietyllä tavalla. Omille muuttamisen jälkeen olen yksittäisiä poikkeuksia
lukuun ottamatta viettänyt jouluni yksin, ulkomailla tai kumppanini seurassa,
siten miten itse haluan. Tämä on ollut minulle vapauttavaa siitäkin huolimatta,
että äitini on minua tästä vuodesta toiseen syyllistänyt.
Aikuisuuden äitisuhde
Aikuisuuteen
siirtyminen tarkoittaa usein lapsen ja vanhemman välisen suhteen uudelleen
muotoutumista ja holhoavuudesta entisestään tasavertaisempaan suhteeseen
siirtymistä. Itsestään tämä ei tapahdu, vaan vaatii usein suhteen molemmilta
osapuolilta joustavuutta, sietokykyä ja valmiutta keskusteluyhteyden luomiseen.
Jotta suhde pääsee eteenpäin, voi se vaatia taaksepäin katsomista ja vanhojen
solmujen avaamisyrityksiä. Varmasti on myös niin, että mitä mutkattomampi suhde
lapsuudessa on ollut, sen kivuttomammin se jatkuu myös lapsen aikuistuttua. En
usko, että kenellekään tänne asti lukeneelle tulee yllätyksenä se, ettei
aikuiseksi tulemiseni maagisesti muuttanut äitisuhdettani lämpimämmäksi eikä se
onnistunut muotoutumaan uutta elämäntilannetta paremmin vastaavaksi.
Omille muutettuani suhteeni äitiin oli varsin muodollinen. Tapasimme joitakin kertoja vuodessa ja keskustelimme niitä näitä. Hänen kiinnostuksensa minun asioitani kohtaan oli vähäistä eikä hän ollut tukena käydessäni läpi erinäisiä elämäntilanteisiin ja ihmissuhteisiin liittyviä onnistumisia ja pettymyksiä. Syyllistäminen sai uudenlaisia muotoja ja ne liittyivät pääosin äitini pettymykseen siitä, miten käyttäydyn. Minä vierailin hänen luonaan liian harvoin, minä en halunnut nähdä häntä tai kertoa asioistani enkä minä tehnyt vierailujen aikana tarpeeksi. Minun ei tullut olla vain vierailijan roolissa ja vierailla, vaan minun olisi pitänyt ottaa osaa kotitöihin ja toimia siten kuin edelleen hänen luonaan asuisin. Varpaillaan oleminen jatkui eikä rentous ollut tilanteissa läsnä. Syyllisyyden kokemiseni kasvoi ja mietin, mitä minä teen suhteessamme väärin. Näin vierestä ystävieni ulospäin mutkattomilta ja läheisiltä näyttävät äitisuhteet, heidän usein toistuvat vierailut kotikotona ja puheet siitä, mitä kaikkea he äideillensä jakavat. Huomasin oman äitisuhteeni erilaisuuden ja valovuosilta tuntuvan etäisyyden.
Kokemukset äidin hylkäämisestä jatkuivat aikuisuudessanikin. |
Vuosien
edetessä opin kantapään kautta sen, miten vähän äitiäni elämäni kiinnosti. Tai
jos kiinnostikin niin opin sen, miten vähän hän toi kiinnostustaan esiin.
Opinnoistani hän ei puhunut sanaakaan, ihmissuhteeni eivät herättäneet hänessä
kysymyksiä eikä hänestä kuulunut mitään ollessani reissun päällä. Yhteydenpito
tapahtui viestien välityksellä, puhelut ja vierailut loppuivat aikanaan.
Jossain vaiheessa tympäännyin ja pyrin avaamaan keskusteluyhteyttä äitini
kanssa, käydä lävitse joitakin silloin hiertäneitä asioita ja kuulla hänen
näkemyksiään. Tällä pyrin jollain tapaa päivittämään suhdetta ja kenties
luomaan uudenlaista vuorovaikutusta välillemme. Äitini ei ollut tähän valmis,
hän tyrmäsi yritykseni ja sai syyn mykkäkoululle. Pian tämän jälkeen, läheisen
kuolemantapauksen yhteydessä, äitini välinpitämättömyys minua kohtaan tuli
päivänvaloon ja mittani tuli niin sanotusti täyteen. En kyennyt anteeksiantoon
hänen käytöstään kohtaan ja minun oli pakko avata silmäni sen suhteen, mitä
olen valmis hyväksymään ja, mitä en. Yleisesti ottaen aloin tarkastelemaan
elämääni laajemmin, ja jouduin tekemään erinäisiä päätöksiä siitä, minkälaisia
suhteita sisällytän elämääni, mitkä ovat minulle hyväksi ja, mitkä eivät
sellaisenaan voi enää jatkua. Äitisuhteeni kuului tähän jälkimmäiseen
kategoriaan ja, vaikka yhteydenpidon katkaiseminen oli minulle vaikea päätös,
siitä on seurannut paljon hyvää elämääni.
Välien jäätyminen
Välien
katkaiseminen omaa vanhempaa kohtaan voi ulkopuolisissa herättää ihmettelyä ja
tuomitsevuutta. Se voi näyttäytyä luonnottomana ja viestiä epäkiitollisuudesta
kaikkea saamaansa kohtaan. En minäkään olisi voinut vuosia sitten uskoa, että
minusta tulee yksi niistä ihmisistä, jotka eivät ole vanhempansa kanssa
tekemisissä. Jollain tapaa tilanne on kuitenkin tuntunut varsin neutraalilta ja
sellaiselta, minkä tapahtuminen oli väistämätöntä ja lopultakin vain ajan
kysymys. Näin sen pitikin mennä. On myös hyvä muistaa, etteivät
tämän kaltaiset päätökset ole koskaan helppoja ja tuulesta temmattuja, vaan
niitä on usein edeltänyt pitkähkö historia ja erilaisten vaihtoehtojen
punnitseminen. Minä en ole äidilleni katkera mistään ja toivon hänelle kaikkea
hyvää. Olin enemmän katkera silloin, milloin olimme vielä tekemisissä, mutta
irti päästäminen ja asioiden sisäinen työstäminen on tuonut tälle päätöksen.
Tilanteen hyväksymisen myötä elämääni on astellut rauha ja ensimmäisiä kertoja
elämässäni koen jonkin asteista vapautta olla sellainen kuin olen ja tehdä
asioita, joita minä haluan.
Irti päästäminen on mahdollistanut kasvun ja omanarvontunteen löytämisen. |
Äitisuhteen
jäihin laittaminen on siten mahdollistanut minulle uuden sivun kääntämisen
elämässäni. En enää käytä aikaani tehdäkseni äitiini vaikutuksen tai saadakseni
hänen hyväksyntäänsä. Vuodet opettivat, että tämä on mahdotonta enkä tule tässä
pelissä ikinä voittamaan. Mikäli onneni ja arvoni ihmisenä riippuu äidistäni,
en tule näitä ikinä saavuttamaan. Ja niinkin nurinkuriselta kuin se
kuulostaakin, oikeastaan vasta väliemme rikkoutumisen myötä olen alkanut tuntea
onnellisuutta ja sallinut itseni näkemisen onnen arvoisena. Vaikka rakkauden
tunnistaminen menneistä vuosista tuntuukin vaikealta, minun on hyväksyttävä se,
ettei äidinrakkaus ole enää osa elämääni, ja sitä myöten minun on tästä
eteenpäin oltava hyvä itselleni ja rakastettava itseäni. Omaksi itseksi
kasvaminen ei tietystikään aina tarkoita välien poikki laittamista
vanhempiinsa, mutta minun tapauksessani rajojen asettaminen on mahdollistanut
voimaantumiseni ja hyvinvointini kasvamisen. Vaikka ulkoapäin minun voisi sanoa
epäonnistuneen tyttärenä, sisäiset muutokset puhuvat puolestani ja varmistavat
minun olevan matkalla kohti parempaa huomista. Mielenterveyteni on paremmalla
tolalla pitkiin aikoihin ja koen meneväni aidosti omia kiinnostuksenkohteita
kohti. Ensimmäisiä kertoja elämässäni uskallan myös luoda uudenlaisia
ihmissuhteita, jotka eivät noudata lapsuuden dynamiikkaani ja, jotka eivät
rakennu kylmyyden ja välinpitämättömyyden varaan.
Kuten
olen edellä todennut, minä ymmärrän äitiäni ja niitä lähtökohtia, joista käsin
hän on minuakin kasvattanut. Ymmärtäminen ei tee vaikeiden päätösten tekemistä
yhtään helpommaksi – päinvastoin. Ymmärtämisen oheen olen kuitenkin saanut
tervettä itsepuolustuskykyä ja hyväksyntää siitä, että kaikkea ei tarvitse
sietää tai edes antaa anteeksi. Kirjoitukseni tarkoitus ei ole leimata äitiäni
pahaksi tai huonoksi äidiksi – suhteeseemme on mahtunut paljon myös hyviä
asioita ja järkeviä kasvatusvalintoja. Puolet minusta on äitiäni eikä minua
olisi ilman häntä. Tunnistan itsessäni paljon hänen piirteitään ja tapoja
toimia niin hyvässä kuin pahassa. Elämässä mikään ei myöskään ole varmaa, enkä
minä voi tietää äitisuhteeni tulevaisuutta. Sen tiedän, ettei äitini ole näiden
vuosien aikana tehnyt mitään tilanteen muuttamiseksi ja sen, etten hevin halua
luopua saamastani hyvänolon tunteesta. Haluan tästä eteenkin päin tuntea itseni
arvokkaaksi ja kokea itseni näkemisen arvoisena, ja huolimatta siitä, että
äitisuhteeni on jäissä, minulla on pitkästä aikaa lämmin.
Äitisuhteen tarkastelun tueksi:
- Kenenkään lapsuus ei ole täydellinen, mutta tästä ei seuraa, etteikö vanhempiaan saisi tarkastella kriittisessä valossa.
- Mennyttä ei voi muuttaa, mutta asioiden läpikyminen tuo usein vastauksia mieltä askarruttaviin kysymyksiin ja voi valottaa äitisuhdettakin uudella tavalla.
- Kaikkea ei tarvitse ymmärtää eikä ymmärtäminen ja hyväksyminen ole sama asia.
- Voit pohtia yhdistäviä ja erottavia tekijöitä. Tunnistatko itsessäsi samanlaisia piirteitä kuin äidissäsi entä piirteitä, joita on äidissäsi, muttei sinussa?
- Äitisuhteessa on usein erilaisia vaiheita. Vaiheiden hahmotus voi tuoda selkeyttä nykytilanteeseen.
- Toimimalla niin kuin itsestäsi tuntuu tässä hetkessä hyvältä, vähennät myös jossittelun tarvetta tulevaisuudessa.
- Mikäli äitisuhteeseesi liittyy paljon vaikeita tunteita ja katkeruutta, suhteen tarkastelun tueksi voi olla paikallaan hakea ulkopuolista apua.
Upeata pohdintaa. Kuin lukisi omaa tarinaansa. Et ole ainoa. Odotan seuraavaa postausta. 🍀
VastaaPoista