Pidän
yhtenä merkittävänä tekijänä sille, että uupuminen eskaloitui verrattain
nopeasti melko vakavaksi sitä, että etätyön takia jäin etäiseksi työyhteisön
kanssa. Tämä aiheutti sen, että jäin hyvin yksin ongelmieni kanssa enkä lopulta
enää tiennyt kehen ottaa yhteyttä. Työ kaventui yksin puurtamiseksi ja
epävarmuus omasta tekemisestä kasvoi.
Osaltaan tähän vaikutti se, että työnantajani oli suuri kansainvälinen järjestö, eräänlainen katto-organisaatio, joka jakaantui lukuisiin alaorganisaatioihin. Alaorganisaatiot jakaantuivat edelleen työpaikkani kaltaisiksi maakohtaisiksi organisaatioiksi, joissa toimintaa ohjasivat katto-organisaation periaatteet, alaorganisaatioiden toimintatavat ja maakohtaiset käytännöt ja lainsäädäntö. Näitä pienempiä maakohtaisia organisaatioita oli siroteltu ympäri maailmaa ja minun työsuhteeni sijoittui Aasian kentille. Jotta tilanne saadaan entistä monimutkaiseksi, minut rekrytoi tehtävään toinen alaorganisaatio kuin se, jota maakohtainen organisaationi edusti. Samaten tehtäväni rahoitus tuli täysin eri toimijalta. Tätä taustaa vasten en enää pidä ihmeellisenä sitä, että en tiennyt, mikä olisi se taho, josta saisin neuvoja esimerkiksi siihen, miten sujuvoittaa yhteistyötä esimiehen kanssa. Mikäli organisaatio olisi ollut kooltaan pienempi, pidän todennäköisempänä sitä, että avun saaminen olisi ollut minulle helpompaa – olin sitten etänä taikka lähitöissä.
Yhteydenpito on valikoitua
Etätyön takia jäin työyhteisön kanssa etäiseksi. |
Etätyö
itsessään tapahtuu pitkälti tuen saavuttamattomissa. Ei voi ohimennen kysäistä
neuvoja Exceliin tai sähköpostin liitteisiin liittyen, tiedustella onko muilla
haasteita Zoomin käytössä tai todeta, että Wordin käytössä riittää opeteltavaa.
Rima nousee, kun asiasta kirjallisesti kysyminen vie aikaa ja videopuheluiden
välityksellä se voi tuntua toissijaiselta. Varmasti on etätyöntekijöitä ja
organisaatioita, joissa tuen saaminen on huomioitu, eikä riipu siitä, missä
työt tapahtuvat. Minun tapauksessani tilanne kuitenkin oli se, että jäin
ulkopuolelle. Etätyöni venymiseen ei myöskään oltu organisaatiossa etukäteen
varauduttu, eikä minulla esimerkiksi ollut pääsyä pilvipalveluihin ja
kollektiivisesti saatavilla oleviin tiedostoihin. Etänä ollessani en saanut
käsiini dokumenttien valmiita pohjia, vaan jouduin niitä aina erikseen
tiedustelemaan, mikä tietysti söi käytettävissä olevaa aikaa. Lähitöihin
päästyäni minulla oli käytännössä identtinen tiedostokansio omalla
muistitikulla sen kanssa, mitä pilvipalveluista löytyisi.
Tilanteessani
oli ongelmallista se, että työ tapahtui pitkälti tiimityöskentelynä ja kuten
olen tuonut esiin, sitä johdettiin mikromanageroimalla. Yhteydenpito oli siten
tiivistä tiimin ja esimiehen kanssa, eikä minulla heidän lisäksi ollut juuri
muita kontakteja. Etätöissä juuri esimiehen asema korostui henkilöksi, jolta
kyseellään neuvoja ongelmatilanteessa. Mihin otetaan yhteyttä, jos
esimies on se ongelma? En myöskään kokenut kovin tahdikkaana
sellaista, että olisin pyytänyt neuvoja ja avautunut tilanteesta tiimin
toiselle jäsenelle, sillä se olisi varmasti tulehduttanut jo entisestään
painostavaa ryhmädynamiikkaa. Myös vaara väärinymmärryksille sai minut tällaisesta
vaihtoehdosta perääntymään.
Minulla
oli toki työpaikalla fyysisesti olevien kollegoiden sähköpostiosoitteet. Koska
aloitin tehtävässäni etänä, en ollut heitä kasvotusten koskaan nähnyt. En ollut
mukana kahvihuonekeskusteluissa tai ohimennen tapahtuvissa jutusteluissa. En
tuntenut heitä, eivätkä he tunteneet minua. Tästä syystä koin hyvin
ongelmalliseksi sen, että olisin ketään heistä lähestynyt esimieheen liittyvien
asioiden tiimoilta. Hei, minulla on hankaluuksia henkilön x kanssa,
voisitko kertoa, minkälainen hän on oikeassa elämässä? Etätyön ja viestien
perusteella olen taitanut saada hänestä hyvin vääränlaisen kuvan. En
olisi mitenkään voinut tietää, olisiko henkilö välittänyt tiedon eteenpäin
esimiehelle ja olisiko siitä lopulta aiheutunut minulle lisää hankaluuksia.
Jostain syystä myös, mitä enemmän aikaa kului, sitä vaikeammaksi koin
yhteydenoton. Kaikkinensa koin olevani puun ja kuoren välissä ja tilanne sai
minut jo ennestään turhautuneemmaksi.
Edellisessä kirjoituksessani toin esiin sen, kuinka ongelmatilanteissa voisi lähestyä
esimiehen esimiestä. Tämä voi olla monille itsestään selvä asia, mutta minulle
se tuli ajankohtaiseksi vasta tämän työsuhteen aikana. Miksi en sitten ottanut
esimiesongelma-asiasta yhteyttä esimieheni esimieheen? Rehellisesti sanottuna
en uskaltanut. Etänä ollessani en tietenkään tiennyt tästä henkilöstä kuin
nimen ja sen, että hän oli ”hierarkiassa” korkeammalla kuin minä. Esimies oli
onnistunut tuputtamaan minulle hänen hierarkkista maailmankuvaansa, jonka
kuvittelin olevan lähtöisin organisaation toimintakulttuurista eikä yksittäisen
henkilön vääristyneistä käsityksistä.
Etätyöjaksoni viimeisillä viikoilla tartuin työnohjauksen mahdollisuuteen ja ajattelin josko tällainen ulkopuolinen toimija voisi jollain tapaa ratkoa ongelmallisen tilanteen esimiehen suhteen. Ohjaaja antoi minulle käytännön vinkkejä siitä, miten voisin esimiestäni asiasta lähestyä työpaikalle päästyäni ja neuvoi konkreettisissa sanavalinnoissa. Luulen, että hän huomasi minusta, että olin melko toivoton tilanteeseen, sillä hän pyysi minun mainitsevan yhden hyvän asian, mitä voin työstäni ja esimiehestä sanoa. Tässä vaiheessa olen jo ollut niin hajalla, että muistan miettineeni pitkään ja sitten purskahtaneen itkuun todettuani, etten keksi mitään.
Ammatillista itseluottamusta ei ollut
Yksin puurtaminen ja se, että olin vain esimieheltä saaman palautteen varassa, aiheutti minussa sen, etten enää uskonut omaan tekemiseen. Epävarmuus kasvoi ja päällimmäisenä oli ajatukset siitä, että en osaa mitään. Ammatillinen identiteetti oli pohjamudissa, käytännössä sellaista ei edes ollut. Se, miten tämä tuli itselleni päivänvaloon, oli ennakoimattoman työprojektin myötä.
Minulla ei ollut ammatillista itsevarmuutta. |
Työmäärä
lisääntyi ja otin osaa uuteen projektiin, sillä kohdemaassa, jossa työpaikkani
sijaitsi, oli käynnissä luonnonkatastrofi. Valtavat tulvat saivat ihmisiä
menettämään kotinsa ja omaisuutena. Järjestö lähetti tulva-alueille
humanitaarista apua ja tehosti jo olemassa olevien projektien toteuttamista
kestävimmistä talonrakennusmateriaaleista. Lyöttäydyimme tiimimme kanssa toisen
tiimin kanssa yhteen tehtävänä luoda tilanteen tukemiseksi yksityistä sektoria
sitouttava joukkorahoituskampanja. Minulla ei ollut hajuakaan, kuinka tällainen
toteutettaisiin Suomessa, saati sitten valtiossa, jossa lainsäädäntö on
omanlaisensa ja toiminta hyvin valtiovetoista. Tehtävä lisäsi vastuualueita ja
oli aikaa vievää, mutta pidin sitä merkityksellisenä ja virkistävänä vaihteluna.
Olin myös ennestään tuntemattomien työkavereiden kanssa tekemisissä ja pääsin
näkemään välähdyksiä toimivasta yhteistyöstä ja siitä, miten sen avulla
tehtävien on mahdollista edetä sutjakkaammin.
Olin
vetovastuussa suunnitteluvaiheen taustoittamisesta ja minut sai ällikältä se
palaute, jota tekemästäni työstä sain. Palaute oli yksinomaan positiivista ja
sain kiitosta muun muassa tekemäni selvityksen huolellisuudesta ja
laaja-alaisuudesta, sen turvin olisi helpompi ottaa seuraavia askelia. Esimies
ei omaa palautettaan koskaan toimittanut. Olin ymmälläni, sillä minut oli saatu
uskomaan siihen, että en oikein osaa mitään ja, että aina on parannettavaa.
Tällä kokemuksella oli minulle merkitystä ja sai silmäni aukenemaan sen
suhteen, minkälaisessa prässissä olin viimeiset kuukaudet ollut. Ehkä sittenkin
osasin jotain. Toki tässäkin työprojektissa oman varjonsa toi esimiehen luomat
paineet. Hänelle oli tärkeää jatkuvasti muistutella siitä, että tehtävä oli
”sivutyö” ja parasta olisi keskittyä meidän omiin projekteihimme.
Joukkorahoituskampanjassa olisi kuitenkin hyvä olla mukana, sillä onnistuessaan
tiimin näkyvyys organisaation sisällä kasvaisi ja todennäköisyydet
lisärahoitukseen paranisivat myös meidän silloisiin projekteihimme.
Lähtöjärjestelyihin liittyvä lisästressi
Ensimmäisen
sairaslomani jälkeen (neljä kuukautta aloittamisesta) paine lähteä työpaikalle,
paikan päälle Aasiaan alkoi kasvaa. Esimies alkoi karsia etänä tapahtuvia
tapaamisia, ulos sulkea minua paikan päällä tapahtuvista tapahtumista ja tuoda
esiin epäilyjä siitä, että paikan päälle menemiseni olisi venynyt siksi, että
tahallisesti pitkitin lähtöäni. Hän alkoi tiuskia tarvitsevansa tietää tarkan
päivämäärän, milloin olisin siellä, sillä töitä tulisi muutoin uudelleen
ohjata, koska niitä ei enää yhtäkkiä voinut tehdä etäältä käsin. Minua ei
tietystikään olisi haitannut töiden väheneminen, mutta ulossulkeminen ja
epäluotettavaksi leimaaminen ei saanut oloani mukavaksi. Vaikka olisikin ollut
totta, että olin tietoisesti venyttänyt muuttoani Aasiaan, se ei vähentänyt
sitä faktaa, että elimme tuolloin keskellä globaalia pandemiaa. Minun
ei ollut mahdollista vain napsauttaa sormiani ja ottaa seuraavaa saatavissa
olevaa lentoa.
Lähtöjärjestelyt veivät aikaa ja aiheuttivat valtavan lisäkuorman. |
Viikon
kestänyt sairasloma oli näennäisesti antanut minulle lisäenergiaa ja aloinkin
sitten aktiivisemmin järjestelemään lähtöäni Aasiaan ja toimipaikkaan.
Järjestelyt eivät vaikuttaneet työtaakkaan millään tavalla, vaan ne tulivat
töiden ohella hoidettaviksi tehtäviksi. Tämä ei tietysti millään tavalla
helpottanut työstä selviytymistä ja matkajärjestelyihin olisikin saanut
upotettua työpäivän päätteeksi toiset kahdeksan tuntia. Erilaiset
viranomaisluvat, viisumiasiat ja passien leimat, terveysdokumentit, charterlennot
ja karanteenihotellit asettuivat hoidettavien asioiden kasvavaan pinoon. Ilman
tukea en tätä kaikkea olisi saanut hoidettua, ja suuressa määrin aikaa on
kulunut nimenomaan sen selvittämisessä, että keneltä saa apua mihinkin asiaan.
Lähtöjärjestelyjä varten olen kirjoittanut toista sataa sähköpostia, ja
kuluttanut tunteja asioiden selvittämisen parissa.
Tällöin
olen oikeastaan ensimmäisiä kertoja alkanut tosissaan miettimään
irtisanoutumista. Alkoi olla yksinkertaisesti liikaa tekemistä, eikä sitä
helpottanut se, että en tiennyt mitä ajatella työpaikalle menemisestä. En ollut
motivoitunut, vaikka minun olisi pitänyt olla. Tunsin kauhunsekaisia tunteita,
vaikka minun olisi pitänyt olla innostunut ja valmis uuteen seikkailuun.
Punnitsin lähtöä sen minkä jaksoin ja lopulta uteliaisuus voitti. Päätin jättää
irtisanoutumisajatukset huomiotta, sillä rehellisesti ajattelin, että tilanne
voisi parantua paikan päällä. Uskoin työmäärän tasaantuvan ja vuorovaikutuksen
paranevan, sillä jostain syystä olin edelleen epävarma siitä, josko olin
tulkinnut tilanteita väärin ruudun välityksellä. Lähdin toimipaikkaan puolen vuoden
etätyöskentelyn jälkeen ja se tuli olemaan viimeinen tikki matkallani kohti
romahdusta.
Mikäli joskus vielä työskentelen täysipäiväisesti etänä, kiinnittäisin huomiota seuraaviin:
- Selvitä heti alkuun mistä saat tukea: Työmäärä tulee kasvamaan aloittamisen jälkeen, joten hyödynnä perehdytystä ja selvitä tukikanavat! Puhelinnumerot ja sähköpostit ylös.
- Vaadi tukea! Sinulla on etätyöntekijänä ihan yhtäläiset oikeudet kuin muillakin työntekijöillä.
- Kotityöpiste kuntoon. Selvitä, osallistuuko työnantaja hankinnoista aiheutuviin kustannuksiin.
- Esimiehen esimieheen matalalla kynnyksellä yhteys ongelmatilanteissa.
- Kerro tilanteestasi muille. Älä jää yksin ongelmien kanssa, siten ne tuppaavat vain kasvamaan.